Algemene Voorwaarden

ARTIKEL 1. | DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen, ook welke in meer- c.q. enkelvoud zijn vervoegd, in de navolgende betekenis gebruikt, voor zover uit de aard of strekking van de bedingen niet anders voortvloeit.

  1. Bjorn Service: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan Åsen 4 57 598 te Hjältevad in Zweden, ingeschreven in het handelsregister in Zweden.
  2. Wederpartij: iedere natuurlijke of rechtspersoon met wie Bjorn Service een overeenkomst heeft gesloten of beoogt te sluiten.
  3. Consument: de wederpartij als bedoeld in het vorige lid, natuurlijke persoon niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
  4. Partijen: Bjorn Service en de wederpartij gezamenlijk.
  5. Overeenkomst: iedere tussen Bjorn Service en de wederpartij tot stand gekomen overeenkomst.
  6. Werkzaamheden: alle in het kader van de overeenkomst door Bjorn Service uit te voeren werkzaamheden, waaronder niet-limitatief bedoeld, begrepen kunnen zijn, keurings-, onderhouds-, reparatie- en/of vervangingswerkzaamheden.
  7. Producten: alle in het kader van de overeenkomst door Bjorn Service aan de wederpartij te leveren zaken, waaronder niet-limitatief bedoeld, begrepen kunnen zijn, uiteenlopende huizen, vakantiehuizen, schuren, tuinen en omheining alsook onderdelen daarvan, ongeacht of deze los worden verkocht dan wel in verband met de uitvoering van werkzaamheden worden geplaatst en/of gemonteerd.
  8. Schriftelijk: zowel traditionele schriftelijke communicatie als digitale communicatie op te slaan op een duurzame gegevensdrager, zoals e-mailcommunicatie.

ARTIKEL 2. | ALGEMENE BEPALINGEN

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Bjorn Service en iedere tot stand gekomen overeenkomst.
  2. De toepasselijkheid van de eventuele algemene voorwaarden van de wederpartij, wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  3. Van het bepaalde in deze algemene voorwaarden kan uitsluitend schriftelijk worden afgeweken. Indien en voor zover hetgeen partijen uitdrukkelijk (en aldus schriftelijk) zijn overeengekomen, afwijkt van het bepaalde in deze algemene voorwaarden, geldt hetgeen partijen uitdrukkelijk zijn overeengekomen.
  4. Vernietiging of nietigheid van één of meer van de bepalingen uit deze algemene voorwaarden, laat de geldigheid van de overige bedingen onverlet. In een voorkomend geval zijn partijen verplicht in onderling overleg te treden teneinde een vervangende regeling te treffen ten aanzien van het aangetaste beding. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.

ARTIKEL 3. | AANBOD EN TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

  1. Tenzij daarin een termijn voor aanvaarding is vermeld, is elk aanbod van Bjorn Service vrijblijvend.
  2. De wederpartij kan geen rechten ontlenen aan een aanbod van Bjorn Service dat een kennelijke fout of vergissing bevat.
  3. De wederpartij kan voorts geen rechten ontlenen aan een aanbod van Bjorn Service dat is gebaseerd op door de wederpartij verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
  4. Iedere overeenkomst komt, onverminderd het bepaalde in lid 1, tot stand door aanbod en aanvaarding. Indien de aanvaarding van de wederpartij afwijkt van het aanbod van Bjorn Service, komt de overeenkomst niet conform deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Bjorn Service anders aangeeft. Bjorn Service behoudt zich te allen tijde het recht voor de overeenkomst slechts aan te gaan op basis van ondertekening door de wederpartij, van een door Bjorn Service ter zake opgemaakte offerte. Onderhouds- en serviceovereenkomsten komen te allen tijde pas tot stand door ondertekening door de wederpartij van het daartoe door Bjorn Service ter zake opgemaakte schriftelijke onderhouds- of servicecontract.
  5. Indien de wederpartij de overeenkomst namens een andere natuurlijke of rechtspersoon sluit, verklaart zij door het aangaan van de overeenkomst daartoe bevoegd te zijn. De wederpartij is naast deze (rechts)persoon hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen uit die overeenkomst.

ARTIKEL 4. | ALGEMENE VERPLICHTINGEN VAN DE WEDERPARTIJ

De wederpartij staat ervoor in dat zij, al dan niet op verlangen van Bjorn Service, alle informatie die voor de opzet en uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs relevant is, tijdig, volledig en op de eventueel daartoe door Bjorn Service voorgeschreven wijze, aan Bjorn Service verstrekt. De wederpartij staat in voor de juistheid van deze informatie. Voorts dient de wederpartij Bjorn Service steeds alle voor de uitvoering van de overeenkomst vereiste medewerking te verlenen. De wederpartij neemt alle redelijke maatregelen om de uitvoering van de overeenkomst te optimaliseren.

ARTIKEL 5. | LOSSE VERKOOP EN LEVERING VAN PRODUCTEN

  1. Dit artikel vindt, onverminderd het bepaalde in het overige van deze algemene voorwaarden, uitsluitend toepassing op de overeenkomst die voorziet in de levering van producten door Bjorn Service, zonder dat deze producten in het kader van eenzelfde overeenkomst door Bjorn Service worden geplaatst en/of gemonteerd.
  2. De levering van de bestelde producten vindt plaats door verzending daarvan op het door de wederpartij opgegeven afleveradres. Bij gebreke van een afleveradres, geldt het factuuradres als afleveradres.
  3. Bjorn Service bepaalt de wijze van verpakking en verzending van de producten.
  4. Bjorn Service behoudt zich het recht voor orders in gedeelten te leveren.
  5. Het risico van verlies en beschadiging van de producten gaat over op de wederpartij op het moment dat de producten door of namens de wederpartij in ontvangst zijn genomen.
  6. Bij overschrijding van de overeengekomen leveringstermijn is de wederpartij nimmer gerechtigd te weigeren de te leveren producten in ontvangst te nemen en/of de overeengekomen prijs te voldoen.
  7. Indien de producten niet of niet tijdig aan de wederpartij kunnen worden geleverd als gevolg van een omstandigheid die de wederpartij is toe te rekenen, zal Bjorn Service de producten op kosten van en voor risico van de wederpartij opslaan, onverminderd de verplichting van de wederpartij tot voldoening van de overeengekomen prijs en kosten.
  8. In het geval dat de wederpartij afname van de bestelde producten weigert of anderszins nalatig is de producten in ontvangst te nemen, zal de wederpartij op eerste verzoek van Bjorn Service mededelen binnen welke termijn de producten alsnog zullen worden afgenomen. Deze termijn zal nimmer langer zijn dan een maand na de dag van het verzoek als bedoeld in de vorige zin. Bjorn Service is bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien de wederpartij, na het verstrijken van de in de vorige zin bedoelde termijn, afname van de producten nog steeds heeft nagelaten, onverminderd de verplichting van de wederpartij tot voldoening van de overeengekomen prijs en kosten, waaronder mede begrepen de redelijke kosten voor opslag van de producten.
  9. Indien Bjorn Service bij toepassing van de leden 7 of 8 noodzakelijke kosten maakt welke niet zouden bestaan indien de wederpartij haar afnameverplichting jegens Bjorn Service deugdelijk was nagekomen, komen deze kosten aanvullend voor rekening van de wederpartij.

ARTIKEL 6. | UITVOERING VAN WERKZAAMHEDEN

  1. Voor zover voor de uitvoering van werkzaamheden redelijkerwijs relevant is, is de wederpartij tijdig vóór de uitvoering daarvan verantwoordelijk voor het zorgdragen voor:
  2. een vrij toegankelijke werkplek;
  3. voldoende gelegenheid voor de aanvoer, opslag en/of afvoer van zaken die bij de uitvoering van de werkzaamheden worden gebruikt c.q. verwerkt, waaronder mede begrepen apparaten, gereedschappen, andere hulpmiddelen en in verband met de uitvoering van de werkzaamheden te verwijderen zaken en/of te plaatsen en/of te monteren producten;
  4. de aanwezigheid van alle voor de uitvoering van de werkzaamheden in redelijkheid door Bjorn Service gewenste zaken en voorzieningen, waaronder, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, mede begrepen een deugdelijke schaarhoogwerker of steiger met voldoende werkhoogte, in geval werkzaamheden boven 2 meter dienen te worden uitgevoerd;
  5. het verkrijgen van toegang door Bjorn Service op de overeengekomen tijd en gedurende het overeengekomen tijdsbestek, tot de plaats van uitvoering van de werkzaamheden;
  6. het treffen en handhaven van alle veiligheids- en voorzorgsmaatregelen voor zover dat redelijkerwijs van de wederpartij kan worden gevergd.
  7. Bjorn Service dient kosteloos gebruik te kunnen maken van alle op de locatie van uitvoering van de werkzaamheden door hem in redelijkheid gewenste zaken en voorzieningen.
  8. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, staat de wederpartij in voor de tijdige verkrijging van eventueel benodigde vergunningen van overheidswege en goedkeuringen van andere derden. De wederpartij vrijwaart Bjorn Service van alle aanspraken (van derden) wegens het ontbreken daarvan.
  9. Indien de wederpartij tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen als bedoeld in de voorgaande leden van dit artikel dan wel het bepaalde in artikel 4 of 5, is Bjorn Service voor de eventueel daardoor ontstane schade niet aansprakelijk en is Bjorn Service, onverminderd het bepaalde in het overige van deze algemene voorwaarden, gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en eventuele vertragings-/wachturen en/of eventuele overige geleden schade door te berekenen aan de wederpartij.

ARTIKEL 7. | ONDERHOUDS- EN SERVICEOVEREENKOMSTEN

  1. Een onderhouds- of serviceovereenkomst voorziet in periodieke controle van het object waarop de overeenkomst betrekking heeft, tegen een uitdrukkelijk tussen partijen overeengekomen vaste prijs per onderhouds- c.q. servicebeurt. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, is deze prijs inclusief reiskosten en kosten van:
  2. algemene en visuele controle ten aanzien van de juiste staat van het object
  3. het opmaken en de levering van een inspectielijst,

doch exclusief de kosten van:

  • te vervangen of anderszins te gebruiken en te leveren materialen;
  • meerwerk, te weten eventuele (reparatie)werkzaamheden die niet bij de prijs van de onderhouds- of serviceovereenkomst zijn inbegrepen, waaronder mede begrepen kan zijn, herstel van achterstallig onderhoud dat is vastgesteld ten tijde van de eerste onderhouds- of servicebeurt.
  • Alvorens in het kader van een onderhouds- of serviceovereenkomst extra kosten in rekening te brengen, zal Bjorn Service ter zake met de wederpartij in overleg treden.
  • Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, dient de eventueel benodigde schaarhoogwerker als bedoeld in artikel 6.1, door de wederpartij beschikbaar te worden gesteld. Indien uitdrukkelijk is overeengekomen dat Bjorn Service voor de beschikbaarstelling daarvan zorg zal dragen, komen de (huur)kosten daarvan aanvullend voor rekening van de wederpartij.
  • De onderhouds- of serviceovereenkomst wordt aangegaan middels een door de wederpartij te ondertekenen schriftelijk contract.
  • Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, wordt de onderhouds- of serviceovereenkomst aangegaan voor de duur van 12 maanden, ingaande op de dag van ondertekening daarvan door de wederpartij. De onderhouds- of serviceovereenkomst wordt na verstrijken van de overeengekomen duur steeds stilzwijgend verlengd voor opnieuw 12 maanden, tenzij:
  • de overeenkomst conform het bepaalde in de volgende leden tijdig is opgezegd;
  • de wederpartij een consument is, in welk geval de overeenkomst, tenzij deze conform het bepaalde in de volgende leden tijdig is opgezegd, stilzwijgend wordt verlengd voor onbepaalde tijd.
  • De onderhouds- of serviceovereenkomst eindigt door opzegging. Opzegging door de wederpartij geschiedt met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden. Opzegging door de wederpartij dient per aangetekende post te geschieden.
  • In afwijking van het bepaalde in het vorige lid kan een consument de onderhouds- of serviceovereenkomst per e-mail of gewone post opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van een maand.
  • Opzegging van de onderhouds- of serviceovereenkomst door Bjorn Service kan steeds geschieden met onmiddellijke ingang, met dien verstande dat indien de wederpartij een consument is, Bjorn Service een opzegtermijn van een maand in acht neemt.
  • Bij aanvang van een nieuw servicecontract zal Bjorn Service een 0-beurt uitvoeren. 
  • Over contractprijzen en onderdelenprijzen volgens de standaard onderdelenlijst van Bjorn Service is geen prijsonderhandeling mogelijk 
  • Bjorn Service behoudt zicht het recht om contractprijzen en onderdelenprijzen naar redelijkheid eenzijdig aan te passen. Bjorn Service  zal ten allen tijde de opdrachtgever schriftelijk informeren alvorens prijswijzigingen door te voeren.
  • Facturatie van de 0-beurt geschiedt na uitvoering van de 0-beurt.
  • Facturatie van het lopende servicecontract vindt plaats in de maand van de maand waarin de onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd. Facturatie van reparaties geschiedt na uitvoering van de overeengekomen activiteiten. Indien een onderhoudsbeurt niet is uitgevoerd zonder dat sprake was van aan opdrachtgever verwijtbare reden, kan de opdrachtgever het contractbedrag voor de betreffende deuren terugvorderen op Bjorn Service

ARTIKEL 8. | TERMIJNEN

  1. Bjorn Service spant zich in om de uitvoerings- en (op)leveringstermijnen waartoe hij zich jegens de wederpartij heeft verbonden na te komen, echter betreffen deze termijnen, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, nimmer fatale termijnen. Het verzuim van Bjorn Service treedt niet eerder in dan nadat de wederpartij Bjorn Service schriftelijk in gebreke heeft gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn voor de nakoming is vermeld, en Bjorn Service na het verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds met de nakoming in gebreke is.
  2. Indien Bjorn Service voor de uitvoering van de overeenkomst afhankelijk is van door de wederpartij te verstrekken gegevens, vangen uitvoerings- en (op)leveringstermijnen als bedoeld in het vorige lid niet eerder aan dan nadat Bjorn Service deze gegevens heeft ontvangen.

ARTIKEL 9. | ONDERZOEK EN RECLAMES

  1. Werkzaamheden worden als opgeleverd beschouwd indien:
  2. aan de wederpartij is meegedeeld dat de werkzaamheden zijn voltooid, dan wel voor beide partijen redelijkerwijs kenbaar is dat de werkzaamheden zijn voltooid, of;
  3. het op te leveren door de wederpartij in gebruik is genomen.

Is ten aanzien van een gedeelte van de werkzaamheden medegedeeld dat deze zijn voltooid, is redelijkerwijs kenbaar dat de werkzaamheden ten aanzien van een gedeelte daarvan zijn voltooid, dan wel neemt de wederpartij een deel van het op te leveren in gebruik, dan geldt dat gedeelte als opgeleverd.

  • Bij oplevering van de werkzaamheden dient de wederpartij direct te onderzoeken of de overeenkomst deugdelijk is nagekomen. Reclames met betrekking tot ten tijde van de oplevering redelijkerwijs voor de wederpartij zichtbare of anderszins kenbare gebreken, dienen terstond bij de oplevering aan Bjorn Service te worden gemeld.
  • Reclames met betrekking tot ten tijde van de oplevering redelijkerwijs niet-zichtbare of niet-kenbare gebreken, dienen binnen zeven dagen na ontdekking van het gebrek, althans binnen een termijn van zeven dagen nadat de wederpartij redelijkerwijs van het gebrek op de hoogte had kunnen zijn, schriftelijk bij Bjorn Service te worden gemeld.
  • Voor zover de overeenkomst voorziet in de verkoop en levering van producten, dient de wederpartij op het moment van leveren, althans onverwijld daarna, te onderzoeken of de aard en de hoeveelheid van de producten aan de overeenkomst beantwoorden. Indien de aard en/of hoeveelheid van de producten naar het oordeel van de wederpartij niet aan de overeenkomst beantwoordt, dient zij daarvan op het moment van leveren, althans onverwijld daarna, mededeling te doen aan Bjorn Service. In geval van ten tijde van de levering redelijkerwijs niet-zichtbare of niet-kenbare gebreken, dient de wederpartij daarvan binnen zeven dagen nadat zij van het bestaan van het gebrek in kennis is geraakt, althans redelijkerwijs in kennis had kunnen geraken, schriftelijk mededeling te doen aan Bjorn Service.
  • In afwijking van het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel, kan een consument er geen beroep meer op doen dat hetgeen in het kader van een consumentenkoop is geleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien niet binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek door de consument ter zake bij Bjorn Service is gereclameerd.
  • Indien de wederpartij niet tijdig reclameert dan wel reclameert ten aanzien van gebreken waarvan de afwezigheid tijdens de (op)levering uitdrukkelijk door de wederpartij is erkend, vloeit er voor Bjorn Service uit een dergelijke reclame van de wederpartij geen enkele verplichting voort.
  • Ook indien de wederpartij tijdig reclameert, blijft haar verplichting tot tijdige betaling aan Bjorn Service bestaan, behoudens voor zover de wet daaraan ten behoeve van consumenten dwingend in de weg staat.

ARTIKEL 10. | GARANTIE EN CONFORMITEIT

  1. De wederpartij maakt uitsluitend aanspraak op de eventueel door de fabrikant of importeur van de producten meegeleverde fabrieksgarantie, met dien verstande dat Bjorn Service:
  2. één jaar garantie levert op de montage van nieuwe deuren, mits de montage door Bjorn Service is uitgevoerd;
  3. drie maanden garantie levert op vervangende nieuwe onderdelen die in verband met de uitvoering van werkzaamheden door Bjorn Service zijn verwerkt en geleverd.

Het bepaalde in het voorgaande van dit lid, laat het bepaalde in het volgende lid onverlet.

  • Een door Bjorn Service, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de dwingende wettelijke rechten en vorderingen die consumenten op grond van zogenoemde non-conformiteit jegens Bjorn Service kunnen doen gelden.
  • Onverminderd de eventueel uitdrukkelijk bedongen garantievoorwaarden, vervalt eventueel toepasselijke garantie (waaronder tevens begrepen een aanspraak op basis van non-conformiteit) in elk geval indien een gebrek van een product het gevolg is van een van buiten komende oorzaak of voor het overige niet aan Bjorn Service dan wel zijn toeleveranciers kan worden toegerekend. Daaronder wordt niet-limitatief bedoeld, begrepen, gebreken als gevolg van beschadiging, natuurlijke slijtage, onjuiste of onoordeelkundige behandeling, onjuist of onoordeelkundig gebruik, gebruik in strijd met de gebruiksvoorschriften of overige aanwijzingen van of vanwege Bjorn Service, het niet vakkundig en regelmatig (doen) onderhouden en het aanbrengen van veranderingen aan de producten, waaronder mede begrepen reparaties van de producten welke niet met voorafgaande uitdrukkelijke instemming van Bjorn Service zijn uitgevoerd.
  • Aanspraken van de wederpartij op garantie, dienen binnen zeven dagen na ontdekking van het gebrek waarop de aanspraak betrekking heeft, althans binnen een termijn van zeven dagen nadat de wederpartij redelijkerwijs van het gebrek op de hoogte had kunnen zijn, schriftelijk en gemotiveerd bij Bjorn Service te worden ingediend. In geval van een consumentenkoop geldt conform artikel 9.5 een klachttermijn van twee maanden.
  • Op aanspraken als in de vorige leden van dit artikel bedoeld, kan door de wederpartij slechts een beroep worden gedaan indien de wederpartij aan al haar uit de overeenkomst voortvloeiende betalingsverplichtingen heeft voldaan.
  • In geval van een geldige garantieaanspraak of aanspraak op basis van non-conformiteit van de wederpartij, maakt zij, naar keuze van Bjorn Service, uitsluitend aanspraak op herstel of vervanging van het (op)geleverde door Bjorn Service. Herstel dan wel vervanging geldt voor Bjorn Service als volledige schadeloosstelling.

ARTIKEL 11. | OVERMACHT

  1. Bjorn Service is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit de overeenkomst indien en voor zolang hij daartoe gehinderd wordt door een omstandigheid die hem krachtens de wet, een rechtshandeling of in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend.
  2. Indien en voor zover de overmachtsituatie de nakoming van de overeenkomst blijvend onmogelijk maakt, zijn partijen gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden.
  3. Indien Bjorn Service bij het intreden van de overmachtsituatie reeds gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of nog slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd het reeds uitgevoerde gedeelte, respectievelijk uitvoerbare gedeelte van de overeenkomst afzonderlijk te factureren als ware er sprake van een zelfstandige overeenkomst.
  4. Schade als gevolg van overmacht komt, onverminderd toepassing van het vorige lid, nimmer voor vergoeding in aanmerking.

ARTIKEL 12. | OPSCHORTING EN ONTBINDING

  1. Bjorn Service is, indien de omstandigheden van het geval dat redelijkerwijs rechtvaardigen, bevoegd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of de overeenkomst met directe ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien en voor zover de wederpartij haar verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, dan wel na het sluiten van de overeenkomst Bjorn Service ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de wederpartij haar verplichtingen niet zal nakomen.
  2. In geval van liquidatie, faillissement, toepasselijkheid van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen op, of (voorlopige) surseance van betaling van de wederpartij, alsook in geval enig beslag op haar goederen is gelegd dan wel zij anderszins niet vrijelijk over haar vermogen kan beschikken, is Bjorn Service gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, voor zover de wederpartij niet reeds genoegzame zekerheid voor de door haar aan Bjorn Service verschuldigde en nog verschuldigd wordende betalingen heeft gesteld.
  3. Voorts is Bjorn Service gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien en voor zover zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of ongewijzigde instandhouding daarvan in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd.
  4. De wederpartij maakt nimmer aanspraak op enige vorm van schadevergoeding in verband met het door Bjorn Service op grond van dit artikel uitgeoefende opschortings- en/of ontbindingsrecht.
  5. Voor zover de opschorting of ontbinding van de overeenkomst haar kan worden toegerekend, is de wederpartij verplicht de schade die Bjorn Service ten gevolge van de opschorting of ontbinding van de overeenkomst lijdt, te vergoeden.
  6. Indien Bjorn Service de overeenkomst op grond van dit artikel ontbindt, zijn alle vorderingen op de wederpartij terstond opeisbaar.

ARTIKEL 13. | PRIJZEN EN KOSTEN

  1. Het aanbod van Bjorn Service vermeldt een zo nauwkeurig mogelijke opgave van de prijs- en kostenfactoren, waaronder niet-limitatief bedoeld, begrepen kunnen zijn, productverkoopprijzen, een uurtarief, vaste aanneemsom, vaste reiskosten en eventuele verblijfskosten.
  2. Voor zover het uurtarief en/of de vaste reiskosten niet uitdrukkelijk zijn overeengekomen, vindt het ter zake bepaalde op de website van Bjorn Service toepassing. Indien en voor zover de prijzen en kosten niet uitdrukkelijk zijn overeengekomen en tevens niet gebaseerd kunnen worden op het op de website van Bjorn Service vermelde, worden de prijzen en kosten berekend aan de hand van de gebruikelijke door Bjorn Service voor die prestaties gehanteerde tarieven.
  3. Tenzij uitdrukkelijk anders door Bjorn Service is vermeld, zijn de door Bjorn Service vermelde prijzen en kosten exclusief btw, met dien verstande dat prijzen en kosten in relatie met consumenten (mede) inclusief btw worden vermeld.
  4. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, komen de kosten van eventuele verzending van producten voor rekening van de wederpartij.
  5. De kosten van de in het kader van reparatiewerkzaamheden vervangen of anderszins gebruikte en geleverde materialen, worden aan de wederpartij in rekening gebracht.
  6. De in het kader van de werkzaamheden gewerkte uren worden berekend vanaf het moment van aankomst van Bjorn Service tot het moment van oplevering van de werkzaamheden als bedoeld in artikel 9.1. De gewerkte uren worden naar boven afgerond op 5 minuten.

ARTIKEL 14. | BETALINGEN

  1. De door de wederpartij voor de uitvoering van werkzaamheden verschuldigde prijs en kosten, alsook de eventuele reiskosten in verband met een inventarisatie op locatie van de wederpartij, bijvoorbeeld voor het beramen van een prijsopgave, worden achteraf in rekening gebracht en kunnen terstond contant worden voldaan, dan wel door middel van overboeking binnen een termijn van veertien (14) dagen na factuurdatum. ( of tenzij anders overeengekomen )
  2. Indien en voor zover de overeenkomst voorziet in de levering van producten, is Bjorn Service, behoudens het bepaalde in de laatste zin van dit lid, gerechtigd volledige of gedeeltelijke vooruitbetaling van de overeengekomen prijs en kosten te vorderen. Deze vooruitbetaling dient te worden voldaan voordat Bjorn Service gehouden is uitvoering aan de overeenkomst te geven. Bjorn Service zal de consument, in het kader van een consumentenkoop, niet verplichten tot vooruitbetaling van meer dan 50% van de koopprijs, waarbij betaling ten tijde van de feitelijke levering van de producten niet als vooruitbetaling wordt aangemerkt.
  3. Bjorn Service is niet eerder gehouden (verder) uitvoering te geven aan de overeenkomst dan nadat de wederpartij alle op haar rustende en reeds opeisbare betalingsverplichtingen jegens Bjorn Service is nagekomen. Overeenkomstig het bepaalde in artikel 12 is Bjorn Service in geval van betalingsverzuim van de wederpartij dan ook gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat de wederpartij haar betalingsverzuim heeft gezuiverd.
  4. Betalingen dienen, onverminderd het bepaalde in lid 1, te geschieden op de door Bjorn Service voorgeschreven wijze, middels overboeking dan wel contant, binnen de door Bjorn Service aangezegde of op de factuur vermelde termijn.
  5. Bjorn Service is gerechtigd om de aan de wederpartij toekomende facturen uitsluitend per e-mail aan haar beschikbaar te stellen.
  6. In geval van liquidatie, faillissement, toepasselijkheid van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen of (voorlopige) surseance van betaling van de wederpartij, zijn de vorderingen op de wederpartij onmiddellijk opeisbaar.
  7. Indien tijdige betaling achterwege blijft, treedt het verzuim van de wederpartij van rechtswege in. Vanaf de dag dat het verzuim van de wederpartij intreedt, is de wederpartij over het openstaande bedrag een rente verschuldigd van 2% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als volledige maand wordt aangemerkt. In afwijking van de vorige zin geldt in plaats van de daar bedoelde contractuele rente, de ten tijde van het betalingsverzuim geldende wettelijke rente indien de wederpartij handelt in hoedanigheid van consument.
  8. Alle redelijke kosten, zoals gerechtelijke, buitengerechtelijke en executiekosten, gemaakt ter verkrijging van de door de wederpartij verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de wederpartij.

ARTIKEL 15. | AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING

  1. De wederpartij draagt de schade veroorzaakt door onjuistheden in de door haar opgedragen werkzaamheden, gebreken van de (on)roerende zaken waaraan de werkzaamheden worden verricht, gebreken aan of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door wederpartij ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden eventueel ter beschikking zijn gesteld, iedere andere tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de wederpartij die uit de wet of de overeenkomst voortvloeien, alsmede een andere omstandigheid die niet aan Bjorn Service kan worden toegerekend.
  2. Indien de wederpartij zelf zorgdraagt voor de plaatsing en/of montage van deuren of onderdelen daarvan, draagt Bjorn Service nimmer enige aansprakelijkheid voor de daardoor eventueel ontstane schade, van welke aard dan ook.
  3. Bjorn Service is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder mede begrepen geleden verlies, gederfde winst en schade als gevolg van bedrijfsstagnatie. Bjorn Service is, onverminderd het bepaalde in het overige van deze algemene voorwaarden en met name het bepaalde in lid 6 van dit artikel, jegens de wederpartij slechts aansprakelijk voor directe schade die de wederpartij lijdt als gevolg van een toerekenbare tekortkoming van BDR Deurtechniek in de nakoming van de overeenkomst. Onder toerekenbare tekortkoming moet worden verstaan een tekortkoming die een goed en zorgvuldig handelend vakgenoot kan en behoort te vermijden, één en ander met inachtneming van normale oplettendheid en de voor de uitvoering van de overeenkomst vereiste vakkennis en middelen. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
  4. de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade die in de zin van deze algemene voorwaarden voor vergoeding in aanmerking komt;
  5. de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Bjorn Service aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Bjorn Service toegerekend kunnen worden;
  6. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de wederpartij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van de directe schade in de zin van deze algemene voorwaarden.
  7. Mocht Bjorn Service aansprakelijk zijn voor enige schade, dan heeft Bjorn Service te allen tijde het recht deze schade te herstellen. De wederpartij dient Bjorn Service hiertoe in de gelegenheid te stellen, bij gebreke waarvan elke aansprakelijkheid van Bjorn Service ter zake vervalt.
  8. Bjorn Service is nimmer aansprakelijk voor schade die in het kader van de wettelijke regeling van de productenaansprakelijkheid, rust op de fabrikant of importeur van de producten.
  9. De aansprakelijkheid van Bjorn Service is beperkt tot ten hoogste de factuurwaarde van de overeenkomst, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid van Bjorn Service betrekking heeft.
  10. In geval Bjorn Service aansprakelijk is voor schade en de toepasselijkheid van het bepaalde in het vorige lid in rechte mocht worden vernietigd, zal de aansprakelijkheid van Bjorn Service nimmer meer belopen dan het bedrag dat in het desbetreffende geval, op grond van de door Bjorn Service afgesloten aansprakelijkheidsverzekering, daadwerkelijk wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eventuele eigen risico van Bjorn Service dat krachtens die verzekering toepassing vindt.
  11. Onverminderd de vervaltermijnen als bedoeld in artikel 9, bedraagt de verjaringstermijn van alle rechtsvorderingen jegens Bjorn Service één jaar. In afwijking van de vorige zin verjaren aan consumenten toekomende rechtsvorderingen die gegrond zijn op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat een consumentenkoop niet aan de overeenkomst beantwoordt, door verloop van twee jaren.
  12. De wederpartij vrijwaart Bjorn Service van eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan (een) ander(en) dan aan Bjorn Service toerekenbaar is.
  13. In geval van een consumentenkoop strekken de beperkingen uit dit artikel niet verder dan is toegestaan ingevolge artikel 7:24 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.
  14. De aansprakelijkheidsbeperkingen uit deze algemene voorwaarden gelden niet indien en voor zover de schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van Bjorn Service.

ARTIKEL 16. | EIGENDOMSVOORBEHOUD

  1. Alle door Bjorn Service aan de wederpartij geleverde producten blijven zijn eigendom totdat de wederpartij al haar betalingsverplichtingen uit de overeenkomst deugdelijk is nagekomen.
  2. Het is de wederpartij verboden de producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust te verkopen, te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
  3. Indien derden beslag leggen op de producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust, dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is de wederpartij verplicht Bjorn Service hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
  4. De wederpartij geeft onvoorwaardelijke toestemming aan Bjorn Service of door Bjorn Service aangewezen derden om al die plaatsen te betreden waar de producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust zich bevinden. Bjorn Service is bij verzuim van de wederpartij gerechtigd de hier bedoelde producten terug te nemen. Alle hiermee in verband staande redelijke kosten komen voor rekening van de wederpartij.

ARTIKEL 17. | SLOTBEPALINGEN

Voor zover de wet daarvan niet dwingend afwijkt, wordt uitsluitend de bevoegde rechter binnen het arrondissement van de vestigingsplaats van Bjorn Service aangewezen om van gerechtelijke geschillen kennis te nemen.

Op elke overeenkomst en alle daaruit tussen partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen is uitsluitend Zweeds recht van toepassing.

Bjorn Service heeft het recht om deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. Dit cookiebeleid werd het laatst gewijzigd op 05 Januari 2025

Neem Contact met ons op!

Scroll naar boven